Şia
Günümüze kadar varlığını korumuştur ,çok taraftarı vardır.
Peygamberimizin vefatından sonra Hz.Aliyi layık gören ve onu ilk meşru halife kabul eden ,vefatından sonrada evlatlarının hilafetin başına
getirilmesi gerektiğini düşünen topluluğun adıdır.Hz. Osmanın şehid eilmesi ardından çıkan bu gurup, bir siyasi guruplaşmadır.
Şianın 3 büyük fırkası vardır;
-zeydiyye
-İsmailiyye
-İmamiyye den ibarettir.
zeydiyye, hz Alinin torunu zeyd b. Ali Zeynelabidin e nispet edildiği için bu ismi alır
-zeydiyye itikadi konularda mutezileye benzer, fıkıh sahasında ise hanefi meshebine yakındırlar.
hilafetin hz Alinin ve onun soyundan gelenlerin hakkı olduğunu düşünürler ..Hz. Ebubekire, hz ömere ağza alınmayacak hakaretlerde bulunurlar.
-ismailiyye koluna gelince bunlarda Cafer es sadıkın ölümünden sonra devlet başkanlığına oğlu ismailin ve soyunun hak sahibi olduğu iddası şianın en aşırı görüşleri
olan ismailiyye fırkasının oluşmasına sebep olmuştur. ortadoğu dinlerinden çok etkilenmişlerdir çok uç fikirlere sahipdirler..
sayıları fazla olmamakla beraber
pakistan ,İran ve Ortaasyada rastlanmaktadır.
-imamiyye ;şianın büyük çoğunluğunu bünyesinde toplayan ana koldur ,12 imam düşüncesi vardır bunlarda caferi sadıkın fıkıhdaki görüşlerini kabul ettikleri için caferiyyede denilir.
bazı görüşleri şunlardır;
Hz.Ali ve Hüseyinin soyundan gelen 12 imama inanma,hem iman esaslarından birini hemde meshebin ana dokdirinini teşkil eder.
sadece ehli beytten olanların hadis rivayetlerini kabul ederler
3 halife yi kabul etmezler
Hz Ali ve soyunun vahiy haricinde günahsız korunmuş olduklarını idda ederler.
küçük yaşta gaib olan 12. imamın mehdi olarak geleceğini düşünür
açık ve gizli tehlike durumunda takıyye yapabilriisn bunların görüşüne göre kafir gibi taklid de yapabilirsin
hz aliye biat etmeyen sahabeler hakaret etmek serbets bunların görüşüne göre
Irakda ve Azerbeycanda yaşayan müslümanalrın yüzde 60 ı bu meshepe mensupdur.